2007-01-06

Chapter 8: The System

Vad klassificeras egentligen som emo nuförtiden?

Jag har precis tittat på det åttonde avsnittet av Hope is emo (fortfarande hejdlöst roligt) på youtube och läste sedan lite av kommentarerna. Jag förundras över att det fortfarande existerar människor som tror att Hope är en "riktig" emobrud som sitter och gnäller i sitt rum och karvar sig i armarna. Bland kommentarerna dyker bland annat upp yttranden som: "SUICIDE BITCH" och "Aren't you a little old to be into emo? You look about 30.". Man diskuterar också Hopes kläder och frågar sig om hon verkligen ser särskilt emo ut, eller om hon snarare borde betraktas som goth. "She's not emo becuase she doesn't dress like one, she only acts like one. You can be an emo at any age.".

Gick vidare till hemsidan. Där finns det såklart ett forum och där pågår bland annat en livlig debatt om huruvida My Chemical Romance är emo eller ej. Jag har fortfarande inte riktigt kommit fram till vad emo är (åtminstone den svenska wikipediaartikelns neutralitet är ifrågasatt) och håller mig således till det obestridliga faktumet att My Chemical Romance är skit. Jag lyckas inte riktigt heller få grepp om vilka som hänger på Hope is emo's community - testosteronstinna men ack så studentikosa Iron Maiden-fans eller äkta praktemokids? Vilka ska tycka det här är roligt? Vilka ska bli (i typisk total ironibefrielse) förbannade?



Jag tycker Hope is emo är hemskt roligt och det är förbannat roligt att driva med pretentiösa, tvättbjörnssminkade grinungar som inte är helt säkra på which way they swing. Men samtidigt kan jag också lyssna på Conor Oberst när andan faller på - inte alltid för att fälla en tår av gnällig, övervintrad teenage angst, utan ibland bara för att jag tycker det är bra. Jag är hemskt förvirrad i den här frågan, om det är någon som känner sig lite extra insatt så får ni gärna ge exempel på vad som är emo "på riktigt". Går det överhuvudtaget inte att lyssna på någonting som är dramatiskt eller emotionellt längre utan att först omdefiniera det så att ingen skulle riskera att tolka det som emo? Usch, jag tycker verkligen inte om det där ordet. Det förringar värdet av mycket musik som är bra. Särskilt om det faktiskt kan sättas i samband med sån otrolig dynga som My Chemical Romance...

Yeye, jag bara babblar - har inget bättre för mig.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

My Chemical Romance är inte särskilt emo. Inte alls faktiskt. Och debatten kring det är helt hopplös.

Hope is Emo har jag inte ens vågat titta på än. Kanske får spana in och se vad det handlar om. Antagligen ännu en diss av hela emogrejen. Måste säga att det har gått lite för långt och att folk har inte en aning om vad emo är och vad det handlade om från början. Nu är det så jäklva mainstream och band som My Chemical Romance får mig att vilja kräkas.

Mattias sa...

jo, det är ju det jag menar. definitionen har blivit så bred att man inte längre förknippar den i första hand med musik ens, utan snarare med självmordsbenägna dramaqueens. fast du verkar onekligen ha betydligt större koll på emo än jag. jag mest funderar offentligt.

egentligen är jag inte överdrivet genrekåt, men trist när begrepp urvattnas så att det verkligen blir krångligt att ha en aning om vad de betyder, heh.